tisdag 1 maj 2012

Rapport från fältet.

Eskilstunakaoset

Idag är det första Maj. 
Jag valde att spendera första maj med att demonstrera med mina kamrater i 
Vänsterpartiet. Ett trevligt tåg, fantastiskt väder och underbara människor. 
När jag i början av dagen vaknade så hade jag aldrig någonsin kunnat gissa vad jag skulle vara med 
om under dagen. 

Efter tåget fick jag höra att Nazisterna hade planerat att demonstrera i staden.
Jag hade läst om det tidigare men totalt glömt bort det. Men jag tänkte, sure jag kan väl
hänga med på motdemonstrationen! 

Så jag följde med några nyfunna kamrater från förbundet till motdemonstrationen.
Vi kom lite senare än de flesta men samlades kring en rondell som nazisterna valt att belägra.
Det första jag såg när jag gick runt hörnet till rondellen var ett 20tal Nazister som kastade flaskor och 
motdemonstranter som sprungit fram och börjat skapa kaos hos nazisterna själva.


Gick närmare för att se vad som faktiskt föregick. Polisen lyckades få bort motdemonstranterna 
Jag undrade, var får de tag på alla flaskor? Och till min fasa ser jag att de tagit med flera
backar med tomglas och flaskor fyllda med olika ting. Dessa kastade de rakt in på motdemonstranter
men även observatörer som undrade vad som föregick. 

Istället för att då polisen skulle ingripa och ta ifrån nazisterna deras backar så valde de att
avancera rakt in i den största massan av motdemonstranter. Sprang rakt in i dem, slog lite med
batongen och tvingade bak oss. Varför detta? 
Frågade en polis senare, han sade att de kunde inte gå fram till nazisterna och ta backarna då
det var ett hot mot deras säkerhet. Istället valde man att "Skydda" motdemonstranterna och tvinga
dem bakåt. 

Logiskt? Inte direkt. 
Frågade även varför dem inte tog ifrån backarna direkt? 
Fick svaret "Vi kan ju inte veta vad dem skall använda flaskorna till, så vi kan inte bara ta det ifrån dem" 
Nehe, tänker jag... Vad trodde ni dem skulle göra med dem? Panta? 
Detta är inte direkt Miljöpartiet som demonstrerar. Detta är en farlig organisation full med hat!

Blev där med i ett inslag från SVT.

Tillslut lyckades nazisterna röra sig vidare, vi bestämde oss att följa efter dem på andra
sidan ån, väl framme vid bron ser vi att lite längre bort, ungefär vid deras startposition 
hade det samlats ett 50tal till nazister. 

Vi undrade vad som föregick? 
Hade de lurat oss med en decoy? Var det nazisternas idé? Var det polisens idé? 
Inte en blekaste aning. Men "smart" av dem var det i alla fall.
Men då började folk röra sig från bron till dem. Polisen var inte direkt beredda på detta.
Vid flera tillfällen fick de skynda sig in i bilarna för att hinna före motdemonstranterna. 
Slarvigt måste jag säga. Man förlorar liksom tron i polisväsendet. 

Väl framme började stenkastandet från motdemonstranter. 
Förbannade efter att ha fått flaskor på sig, en fick en flaska rakt i ansiktet och fick bli
transporterad till sjukhus. Polisen eskorterade sedan nazisterna lite här och var kändes det som.
Men det slutade med att de stannade på tågstationen. 

Där de fick hålla sina tal för sina få nazistkompisar. 
Det var ingen idé för motdemonstranterna att försöka göra ett ljud ifrån sig. 
De var för långt borta. Dock var det ett fåtal motdemonstranter i tidiga tonåren som
tog sig upp på tågspåret och började kasta sten på polisen. 
Detta samtidigt som ett tåg kom in till stationen. Tåget tutade och lokföraren måste varit livrädd!

Det slutade med att tre polisen slog en 14årig kille med sina batonger cirka 6-7 gånger.
Detta när 15personer stod i närheten som valde att rädda pojken. 
De fick bort honom men några andra stenkastare blev omringade och blev tagna av polisen.

När nazisterna väl var klara redde förvirring, vart skulle de ta vägen nu? 
Motdemonstranterna omorganiserade sig, spred ut sig. Förlorade enhetligheten. 
Men under resten av kvällen så fortsatte motdemonstranterna följa nazisterna med sina
slagord.

Samtidigt som detta skedde så pågick enorma övergrepp från polisen.
Vilket har blivit rapporterat om från många källor. 
När demonstrationen närmade sitt slut var vi ett 15-20 tal som följde nazisterna vid
domkyrkan. Vi gick där, ropade... Inget annat. Så helt plötsligt kommer en polisbuss...
Ut kommer 5 poliser springandes, springer rakt emot oss skriker "SPRING DÅ!" 
De tvingar oss att springa mot nazisterna..

Varför? Ingen aning. 
Flera kamrater blev knuffade och skrikta åt av polisen fastän de bara gick där.. I parken.. bland 
blommorna. 

Efter detta var vi fyra eldsjälar som tappert följde efter nazisterna den sista biten.
Ropade våra slagord. Visade våra åsikter! Tack för en underbar men underlig dag!

Fantastiskt av alla de som inte tillät nazisterna sprida sin hatpropaganda!
Fantastiskt av alla de som tog hand om de skadade!
Fantastiskt av de som gick omkring med sin vagn som innehöll mat & dricka!
Fantastiskt av uppslutningen efteråt där vi diskuterade dagen.
Vad som gått bra och vad som gått mindre bra.

Hoppas att vi kommer träffas mera! 
Fantastiska människor med stora hjärtan! 

Peace

Ps. Bara för att göra det klart: Det är Nazisternas demokratiska rätt att få demonstrera.
Men det är även vår demokratiska rätt att få demonstrera samtidigt emot dem!
Och som sagt, tar totalt avstånd från allt våld, från båda sidorna. 


3 kommentarer:

  1. David du har så jäkla rätt med "Men det är även vår demokratiska rätt att få demonstrera samtidigt emot dem!" din och AbsoIute Bananas raportering från händelsena från tåg stationen och efter var fan guld värda! Ni har min fullaste respekt!!

    //Geekyswede

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, känns som om en är med händelserna. Vad jag förstår så hade ni demontrationstillstånd till er demo. Men ej tillstånd till motdemontrationen? Hoppas verkligen att ingen blev skadad av flaskor mm

    SvaraRadera
  3. Som jag förstått det, angående nyttan med att tvinga motdemonstranterna bakåt, är även polisen i efterhand självkritisk, men fattade ett snabbt beslut på plats.

    Jag kan se en viss logik i att öka avståndet mellan grupperna när projektiler far mellan båda. Frågan är förstås HUR det gjordes - om det gjordes på ett korrekt sätt eller onödigt våldsamt.

    Något jag kan fråga mig, såhär i efterhand, är varför motdemonstranter av den fredligare sorten - den överlägsna majoriteten - inte ingriper kraftfullare mot stenkastare i sina egna led, som ju inte bara är politiskt konterproduktiva, utan också genom att delta i eskalerandet av våldet också utsätter ALLA i folkmassan de befinner sig i för fara.

    Fota dem, anmäl dem, stoppa dem och markera på alla sätt att de som vill tillgripa våld inte tolereras.

    SvaraRadera